2016/10/25

Neljästoista väliaika

Mitä mä teen?

Pelaan sillä rajatulla ajallani, joka minulla on käytettävissä

Oikeasti. Aloitin blogin kirjoittamisen helmikuussa, koska aikaa oli tuolloin. Ei tarvinnut kuin viettää koti-isän elämää ja lopun ajasta pystyi harrastamaan tähtitiedettä ja pelaamista. Se oli hienoa. Nyt pitäisi harrastaa sitä kaikkea samaa, mutta kun tuo työpaikka imee sen vähintään kahdeksan tuntia (kolmasosan) vuorokaudesta, jotenkin ajan jakaminen eri osoitteisiin on osoittautunut vaikeaksi. 

Pyhä kokoontuminen
Eikä pelkästään vaikeaksi, vaan joskus liki mahdottomaksi. Kaiken lisäksi pitäisi vielä kyetä elämään jotain normielämääkin ja ylläpitää sosiaalisia suhteita. Salillakin pitää käydä. Tsiisös, kyllä on taas niin vaikeaa että. Tarkemmin kun miettii, ei se niinkään vaikeaa ole, mutta sen pelifiiliksen hakeminen on hieman työlästä. Kuten niin monesti mainitsin, fiilistelen pelejä enkä vain pelaile niitä. Immersio on avainsana. En tee speedrunneja, en harrasta mahdollisimman nopeata läpipelua. Haen kokemusta, uppoudun maailmaan. Arkipäivisin keskiyön jälkeen. Ei se kyllä vajaan kuuden tunnin yöunilla enää maistu

Pelaan silti

Mutta! Deus Ex: Mankind Divided on melkein plakkarissa. Gears of War 4 aloitettu. Forza Horizon 3 hyvässä vauhdissa. Kyllä tämä tästä. Hiljalleen. Vaimon kanssa pelataan Diablo 3: Ultimate Editionia konsolilla. Kyllä, Diabloa konsolilla. Kyllä, omistan ne CE:t myös PC:llä. Eri juttu, ei voi selittää. Blizzardin tarinankin aloitin vol. 1:llä ja se jatkuu vol. 2:lla toivottavasti ennen Blizzconin reissua, se kun jatkuu teemalla "Warcraft".

Pelaajan työt eivät ikinä lopu...
Forza Horizon oli noista neljästä itselleni yllättävin veto. Ennakkotilasin sen ihan vahingossa ja ostin sen "ihan vahingossa". Aikaisemmin en ole pelannut yhtään Horizonia ja ainoa kosketus Forzaan on ollut sen neljäs osa 360:lla. No... niin siinä kävi, että peli vei mukanaan. Yksinoikeuspeli takaa hienot grafiikat, erinomaisen pelattavuuden, hyvän tuen ja laajan repertuaarin sisältöä. Sama toki pätee Gearsin neljänteen osaan, joka ei ole ainakaan alun mukaan jättänyt kylmäksi.

Hetkinen...

Oikeastihan tässä saa käsityksen, että kaikki pelailu tapahtuu konsoleilla. Jopa Diablo 3, tuo PC-puolen herraklikkailu on jostain syystä vihreän Xbox One -kotelon ympäröimä. Okei, kyllähän pelejä tulee pelailtua jonkun verran myös konsoleilla. Ja miksi ei? PC:n päivitystahtina pidän henk. koht. kiinni ns. Blizzard vakiosta. Jos Blizzardin uusin ei pyöri hyvin, on aika päivittää PC. Käytännössähän tämä enteilee 5-8 vuoden päivityssykliä parhaimmillaankin.

On se Forza hieno. On se! Jumaliste kun on!
Jotenkin on menossa konsolivaihe. Ehkä se johtuu osittain ihan siitä, että moni AAA-luokan peli on julkaistu muutaman kuukauden sisään tälle alustalle ja niitähän pitää pelailla jokaista. Ja tässähän on ollut vaikka mitä kaikkea, hiippailua Deus Exissä, rämistelyä Gears of Warissa ja Australian fiilistelyä Horizonissa. 

Mutta mutta, kyllähän sitä Wasteland 3 tuli groupfundattua - PC:lle tottakai...

2016/10/08

Warcraft has arrived

Warcraft - The Beginning

Alliance

Perjantaina, elikkäs tarkemmin 7.10.2016 tipahti luukusta Warcraftin komea blu-ray. Sehän tuli katsottua heti ensimmäisenä hiljaisena hetkenä. 

On se komea - tähän nähtiin enemmän vaivaa, kuin itse leffan mainontaan.
Ja kotosalla perinteisenä kaksdeenä se toimii hyvin. Kuva on juuri sitä mitä kaikkea nyt saattaa vuonna 2016 hyvältä blu-ray julkaisulta odottaa. Mutta ne äänet. Äänimailma on tuossa leffassa huikea. Leffateatterissa ei niinkään aina saanut selvää kaikesta, varsinkin kun nykytrendiin kuuluu enemmänkin "liian kovaa" tuolla äänentoistopuolella, joten olikin mieluisaa huomata kuinka hiton hyvin tuossa leffassa on toteutettu äänimaailma. Toki surroundia käytetään hyvinkin paljon ja alataajuudet ovat juuri siellä missä pitääkin, mutta parasta tässä on se ambientti. Taas kerran yksi hyvä syy olla käymättä leffateattereissa, kun ei siitä sekamölinästä saa mitään selvää.

Horde

Koska kolmedeelaitteistoa ei löydy kotoa niin pitkään, kun se vaatii vammaiset lasit päähän, tyydytään ns. normaaliin versioon. 4K-vehkeetkin ihan liian uutta tekniikkaa, joten odottaa voi näidenkin osalta ensi vuoteen.

On se toiseltakin puolelta nätti.
CGI näyttää erinomaiselta, mutta ne poistetut kohtaukset. Duncan Jones on sanonut, että tuosta leikattiin pois n. 40 minuuttia materiaalia. Kyllähän se Warcraftissa näkyi, vaikkei se silti huono leffa ollutkaan. On vaan jotenkin jäätävää, kun katsoo levyn deleted/extended scenes pätkiä, että kuinka paljon jokin yksikin minuutti olisi antanut koko elokuvalle esim. tarinankerronnallisesti. Noh... studion päätös oli tehdä maksimissaan kahden tunnin leffa ja sellainen tehtiin. Tarinan ja henkilöhahmojen kustannuksella. Ei voi mitään.

Blizzconiin on alta kuukausi...



2016/10/04

Blizzard is coming - vol. 1

Kun sotataidon maailma kosketti

On aika palata 1990-luvulle jälleen kerran...

On aika aloittaa se, minkä vuoksi tämän blogin perustin. Tai oikeastaan miksi tätä lähdin miettimään yleisellä tasolla. Kaikki kulminoituu enemmän tai vähemmän siihen, että jotenkin, jollain tapaa, hieman oudosti rupesi Blizzard Entertainment (hyvinä aikoina ennen Activisionia) häiritsemään päivittäistä elämää. Muistan vieläkin ensimmäisiä kertoja, kun näin Blizzardin logon eri asiayhteyksissä - ensimmäisen kerran Warcraft: Orcs and Humans -pelin kannessa. Myöhemmin Blizzard North tuli Diablossa hyvinkin tutuksi ja hieman coolimpi logo Starcraftin introssa.

Tästä voi syyttää kaikkea ja kaikkia
Yhdet fanittelee bändejä, toiset jotain leffasarjaa, kolmannet ei voi laskea käsistään kirjoja. Kaikki ihan fine. Itselleni Blizzard on ollut enemmän tai vähemmän koko pelaamisen ydin jo kahden vuosikymmenen ajan. Tällä tarkoitan enemmän tai vähemmän sitä, että Blizzard on ainoa pelitalo jolta on tullut ostettua jokainen peli, lisäosa tai... jotain muuta. Takaisin aiheeseen.

Aikana ennen internetiä ja sen mahdollistamia tuhansia tiedonhankkimisväyliä oli pelimedia käytännössä sidottuna Suomessa Pelit-lehteen. Ja hyvä lehti se silloin olikin. Kaikki reportaasit, spesiaalit, syväluotaavat analyysit peliaiheista yms. oli ainoa kurkitus tähän epätodelliseen maailmana, jossa aikuiset tekivät töikseen pelejä, joita pelasivat kaikki lapsesta vaariin. Kukapa ei silloin olisi unelmoinut moisesta työpaikasta, kun nuorena ja naiivina kuvitteli sen olevan pelkkää hauskantekoa päivästä toiseen. Takaisin aiheeseen taas kerran.

Blizzardin logo oli synonyymi hyvälle tarinalle, erinomaiselle pelattavuudelle ja korkeasti viimeistelylle tuotteelle joka kesti vuosia paljon paremmin kuin moni kilpailijansa. Siinä missä Westwood koki melkoisen ns. downward spiralin EA-diilin jälkeen tai Black Isle katosi hamaan menneisyyteen, Blizzard pysyi pinnalla. Firman politiikka oli pelien kanssa hyvin yksinkertainen mutta sitäkin harvinaisempi. When it's done. Ei aiemmin eikä myöhemmin. Oli täysin normaalia, että Blizzardin pelit tulivat puoli vuotta tai vuotta myöhemmin, kuin mitä oli tarkoitus. 

Sininen lumimyrsky

Jokunen vuosi sitten, kun Blizzard rakennutti uudelle Irvinen pääkonttorilleen ison patsaan, lyötiin samalle alustalle Blizzardin perusarvot. Okei, jokaisessahan firmassa on näitä "arvoja" joille tavan työntekijät enemmänkin naureskelee ja jotka ovat enemmän tai vähemmän jokaisten pikkujoulujen suurin vitsailu- ja naurunaihe. Näin siis tavallisilla työpaikoilla (ihan näin omien kokemusten perusteella). Blizzardilla... saavutukset puhuvat puolestaan.

Tällainen Irvinessa löytyy Blizzardin konttorilta
Blizzard luo maailmoja. Kehittää hahmoja. Blizzard kykenee tekemään jostain tavallisesta jotain suurenmoista. Ei Warcraft mitenkään RTS-genreä keksinyt, eikä Starcraftkaan. Ei World of Warcraft ollut ensimmäinen MMORPG. Diablo lienee ainoa lintuperspektiivin hack'n'slash peli, joka ei ollut suora lainaus tai kopio muualta. Ja uusimpana tietty Overwatch. Vastaava on nähty jo vuosikymmen sitten. Mutta entäs sitten? Se riittää, että tekee asiat paremmin, hienommin ja toimivammin kuin kukaan muu ja luo sillä itselleen brändin.

Niin ne arvot. Vapaasti käännettynä ne menee jotakuinkin näin:
  • Pelattavuus ensin
  • Sitoudu laatuun
  • Reiluus ja hauskuus
  • Omaksu sisäinen nörttisi
  • Jokaisella äänellä on merkitys
  • Ajattele globaalisti
  • Johda vastuullisesti
  • Opi ja kasva
Ovatko nämä sitten totta? No totta hitossa... Pelattavuus ensin. Pelattavuushan on pelifirmojen kärkeä jokaisessa Blizzardin pelissä. Helppo oppia, vaikea hallita. Sitoudu laatuun. Blizzard ei ikinä julkaise mitään keskeneräistä, vaikka se tarkoittaisi vuoden myöhästymistä. Tai projektin keskeyttämistä jos sikseen tulee. Reiluus ja hauskuus. Moninainen yhdistelmä PR:ää ja pelattavuutta joka löytyy jokaisesta Blizzardin tuotteesta. Omaksu sisäinen nörttisi. Ja näitähän Blizzardin ihmiset ovat ja he ovat sinut itsensä kanssa. Chris Metzen etunenässä (vaikka jättikin hiljattain firman). Jokaisella äänellä on merkitys. Ei pelkästään foorumeilla, vaan sisäisesti. Olet sitten quest designeri tai graafikko - mielipiteelläsi on väliä ja se otetaan huomioon. Ajattele globaalisti. Pelaajat ovat ympäri maailmaa - taustoista riippumatta, kaikille tarjotaan vain parasta. Johda vastuullisesti. Ei pelkästään firman sisällä, vaan tiennäyttäjänä pelialalla yleensä. Opi ja kasva. Virheistä opitaan, parasta parannetaan, vain erinomainen lopputulos kelpaa.  

Mihin tämä johtaa?

Sen kuin osaisin sanoa. Senara Moonleafin tarinaa on jo vuosikymmenen edestä kerrottu ja se itsessään olisi oman kirjansa arvoinen suoritus. Mar Saran siirtokunta ja Koprulu sektorin tarinat ansaitsisivat nekin hurjat ja eeppiset kädenväännöt, jolloin tulisi palata takaisin 56k modeemien aikaan. Tai Diablon "Your death, WILL BE AVENGED!" -jutut. Niin siis mitä? Juuri näin joo. Blizzard. Reilun kuukauden päästä olen Anaheimissa, BlizzConissa. Juhlitaan Blizzardin 25-vuotista taivalta ja samalla on kymmenes BlizzCon. Suuret juhlat tiedossa Atlantin toisella puolen. Ja aion olla siellä. Mutta mutta, tämä on vol. 1. Tästä alkaa pitkä tarina Blizzardista ja elämästä sen ympärillä.

Tätä odottaessa. Odottavan aika ei ole enää pitkä. Tasan kuukausi!
Blizzard Entertainment ei ole pelkkä viihdealan tuottaja, joka takoo vuodesta toiseen entistä kovempaa tulosta. Se on suuri koalitio ihmisiä, jotka haluavat tehdä pelialalla jotain suurempaa kuin pelkkiä pelejä ja viihdetuotoksia. Tavoitteena on olla paras, tavoitteena on tarjota koko pelaajakunnalle jotain. Ja en edes omista mitään mainossuhdetta tähän firmaan, olen vaan otettu lukuisten eri haastattelujen ja henk. koht. kokemuksien myötä, millaisia työpaikkoja on oikeasti olemassa. Tai siis, jossain on. Noh... ehkä joku päivä...



2016/08/30

Legion, Mankind Divided ja rajatut tunnit

Vuorokaudessa on 24 tuntia

Tunnit eivät riitä!

Eivät kyllä riitä sitten millään. Edellisessä elokuun postauksessa kerroin erinomaisesta peliaiheisesta teoksesta. Nyt julkaistiin 23. päivä ja 30. päivä sen lisäksi kaksi erinomaista peliä. Tasan viikko sitten ilmestyi kuin varkain Deus Ex: Mankind Divided. Tänään ilmestyi World of Warcraft: Legion.

Sarjassamme suuria elämän murheita. Legion on ehkä paras lisäosa sitten The Burning Crusaden. Kilpailee todella vahvasti Wrath of the Lich Kingin kanssa. Deus Ex... Human Revolution näytti, että klassikko voidaan tuoda 2010-luvulle onnistuneesti. Mankind Divided näyttää, että tekijätiimi on kuunnellut pelaajien kritiikkiä ja mennyt oikeaan suuntaan.

Kaksi täysin erilaista peliä. Toinen on PC:llä ja toinen konsolilla... (disclaimer: ensimmäinen Deus Ex jonka ostan konsolille, koska tuntuu ettei oman PC:n tehot tekisi tälle oikeutta)

Mistä lisää tunteja?

Olisikin nyt kivaa tietää, että mistä vuorokaudessa repäisisi pari tuntia lisää tähän pelaamiseen. Töissä käydään. Lapsen kanssa harrastetaan. Pelatakin pitäisi. Ei tässä muuten, mutta kun kaksi uskomattoman hyvää ja laadukasta peliä tulee samassa kuussa, jotain pitäisi hiljalleen keksiä.

Vielä pitäisi jotain noista pelatakin...
Nythän se on mennyt Deus Exin kanssa pitkälti siihen, että pelisessio on alkanut klo. 23:00 ja päätynyt klassiseen "vain yksi story quest vielä" -lauseeseen keskiyön jälkeen. Ei se kyllä toimi noin niinku omasta mielestä arkisin kauhean tehokkaasti.

Syyskuussa alkaakin se Blizzard historiikki, josta olen maininnut useampaan otteeseen. Tämä tapahtuu kevyesti Diablolla - koska syyt. Oikeastihan syy on se, että se on Blizzardin pelisarjoista se jota olen pelannut vähiten - sadoissa tunneissa mitattuna.

Kuvallahan ei ole mitään syytä olla blogissa. Tältä näytti kun lähdin töihin.
Oikeasti. Adam Jensen vai Senara Moonleaf. Kumpi saa huomioni tänä(kin) iltana, kun talon väki nukkuu... On se välillä vaikeaa, kun siitä sellaista tekee.

2016/08/18

X-COM - Tietokonepelien klassikot

Palanen suomalaista pelihistoriaa

Is UFO, Lyudmila

Hieman yllättäen postilaatikosta saapui Mesenaatin kautta joukkorahoitettu Juho Kuorikosken kirjoittama teos. Niille, joille nimi on vähemmän tuttu, mies on jo ennestään julkaissut pätevän teoksen nimeltään Suuret seikkailupelit sekä Sinivalkoinen pelikirja. Tämä on merkittävää monessakin suhteessa. Ensiksi suomen kielellä harvemmin julkaistaan mitään peliaiheista ja vielä harvemmin sellaista kirjaa, joka paneutuu koko seikkailupelien historiaan.

Henkilökohtaisesti olin vaikuttunut siitä, kuinka paljon taustatietoa Suuret seikkailupelit -kirja sisälsi miltei jokaisesta pelistä. Pientä nippelitietoja pelin tekovaiheista, käsikirjoittajista tai ideoista joita en ollut koskaan kuullut. Kirjasta paistaa läpi ammattitaito ja kiinnostus pelejä kohtaan. Itse tykkään erinomaisen paljon fiilistelystä ja kaikesta pikkukivasta tiedosta, jota ei hirveän usein tule vastaan. On hienoa lukea ammattitaidolla kirjoitettua fyysistä kirjaa, joka liippaa todella tarkasti ja läheltä omaa nuoruutta - olkoon se kuinka ufohörhöinen tahansa. Näitä tulee toisinaan vastaan englanniksi - mutta että suomeksi? Oikeasti, ostakaa. Ei ole reffilinkkejä - tällaista suomalaista kirjallisuutta pitää jokaisen pelaajan tukea.

Shut up Dimitri. Is no UFO

X-COM - Tietokonepelien klassikot ei ensivilkaisun ja satunnaisesti luetun muutaman kappaleen perusteella jätä kylmäksi. Itse olen jo maininnut X-COM pelisarjan sivulauseessa aiemmin muutamien kehusanojen kera. Ehkä on samalla tullut mainittua X-Files, josta ensimmäinen Enemy Unknown -peli veti melko paljon vaikutteita, mutta ei nyt mennä sinne X-Filesiin - nyt se kirja. 

Keräilyversio, numeroitu, nimmarilla!
On se komea. Isot propsit siitä, että jostain on löydetty kansikuvaksi X-COM: Enemy Unknown (tai UFO Defense jos ollaan Yhdysvalloissa...) konseptipiirros, joka lopulta päätyi pelin kansitaiteeksi. Katsokaa nyt sitä. Siinä palanen klassista tietokonepelihistoriaa kovakantisena, suomen kielellä, painettuna tekstinä. Ei tällä blogauksella muuta virkaa ollut, kuin mainostaa tätä kirjaa. En saa tästä senttiäkään, haluan vaan ihmisten tietävän, että tällaistakin löytyy. 

Muutama hassu kymppi hyvin laajasta tietopaketista on muhkea diili. Tätä ei kannata jättää välistä. Jos osaa suomea, jos asuu Suomessa tai jos kiinnostaa X-COM -pelisarjan historia on tämä pakko-ostos. Nyt äkkiä Minervan sivujen kautta tilaamaan!

2016/07/12

Lukijoita kaikkialta

Kävijöitä ja havaintoja

Vieraita

Ei, kyse ei ole alieneista vaikka joku käy. Kyse on tämän blogin lukijoista. Blogger tarjoaa jopa ns. perusversiossaan melko kattavat seurantatyökalut. Näillä näkee mistä osoitteesta tänne tullaan, millä selaimella, mistä maasta, mihin kellonaikaan ja kaikkea muuta kivaa statistiikkaa mitä insinööri suorastaan rakastaa. Mutta nyt ollaankin jännän ytimessä. Suomesta tulee luonnollisesti eniten klikkauksia, mikä ei ehkä ole suomeksi kirjoitetulle blogille niinkään yllättävää. Sen sijaan se mikä on yllättävää, on toiseksi suurin maa josta suuntautuu liikennettä. Se on USA. Täh?

Nyt kun blogi on ollut muutaman kuukauden olemassa, saa suuntaa-antavaa statistiikka kävijämääristä per päivä ja per valtio. Kummastelen melkoisesti miksi Yhdysvallat? Nimi on osoitteessa kasvaisoksi, ei se nyt varsinaisesti mitenkään englantia ole. Postausten nimet eivät myöskään hirveästi vaikuta. Tietäen miltä sivustoilta nuo kävijät tulee, kyse ei ole myöskään summittaisista hakukoneen antamista osumista "haulikolla latoon" sivuosumista. Toki kun tuosta sulkee pois kaikki VPN:ää ym. käyttävät suomalaiset tahot, luku ei ole mitään satoja, mutta tarpeeksi iso kuitenkin.

Kävijöitä

Pikaisen etsinnän perusteella en juurikaan löytänyt mitään ihan samanlaista blogia englanniksi. Etsiminen tässä asiayhteydessä tarkoitti monen eri blogialustan kautta tehtyä salapoliisityötä, kansainvälisiltä foorumeilta kysyttyä ym. Voisiko tälle kaikelle olla kysyntää kotosuomen ulkopuolellakin? Toki löytyy Cinemassacren Angry Video Game Nerdia ja muuta vastaavaa, mutta ne ovat ensinnäkin youtubestaroja jokainen. Toiseksi nämä eivät niinkään retroile samalla tavalla, vaikka AVGN:n James & Mike pelailee -pätkät ovat jotain sen suuntaista.

Aivan, voisi ruveta tekemään Youtubecasteja. Koska se on hiton suosittua näinä vuosina. Puuttuu vaan laadukas kamera (C920) ja laadukas mikrofoni viittä vajaa studio-ominaisuuksilla. No ehkäpä ei sellaista. Eikö? Ei ainakaan nyt, Suomen n. 30-vuotiaat lienee liian kiireisiä perheiden ja uran kanssa, jotta sellaisia katsoisivat. Vai ovatko? Joka tapauksessa kävijämäärät ulkomailta ovat sitä luokkaa, että olen hieman yllättynyt.

For the glory of the Imperium!

Ekstraterrestraaleja

Nyt ei ole kysymys edes englanniksi kirjoittamisen vaikeudesta. Jos pitäisi italiaa kirjoittaa, se olisi enemmän tai vähemmän ymmärrettävää puhua vaikeudesta kun se sujuu puhuttuna jonkun verran paremmin. Toki tämä käytännössä tarkoittaa tuplana kirjoittamista, jos molempia blogeja päivittää samaan tahtiin. Aina voi miettiä, jos jatkaisi tätä samalla tavalla ja englannin kielellä oleva on jotenkin suurpiirteisempi. 

Ei mitään tietoa kenen tekemä tää on...
Toisaalta miksi kukaan lukisi jotain suurpiirteistä vailla mitään sisältöä tai olennaista jujua? Hetkinen, onko tässä mitään jujua? Mikä on se punainen lanka, jonka vuoksi näitä kävijöitä tulee? Vanhat pelit? Nopeasti katsottuna enemmän tässä on 2000-luvun tuotoksia... no tiedä sitten. Jos kirjoittaisi pari postausta englanniksi ja katsoisi miten ne pärjää vs. suomeksi kirjoitettu tuotanto. Noin ihan mielenkiinnosta.

Death and duty are all we must give.

2016/07/11

Warhammer 40000 part 2

Contemplation is the womb of treachery

Dawn of War

Pelisarjan ensimmäinen ja samalla melko lailla paras osa on monessakin mielessä  pelillisesti silkkaa juhlaa. Löytyy hieno gameplay, löytyy hienot ja lisenssille oikeutta tekevät grafiikat. Löytyy asennetta, musiikkia Jeremy Soulelta, Dobsonin veljet ääninäyttelijöinä ja kasa kaikkea muuta. Löytyy hiton kova pakkaus. Näin lyhyesti voisi sanoa, että kaikki pääasialliset seikat ovat enemmän kuin kunnossa, mikäli on sattunut edes joskus seuraamaan pelialaa hieman pintaa syvemmältä. Mutta mikäs tässä. Dawn of War. Se ensimmäinen, joidenkin mielestä ainoa oikea.

Kansikuva ei välttämättä tuo pisteitä kotiin omaperäisyydestä
Olihan se upea. Ääninäyttely säväytti demossa sen vertaa kovin, että tuolloin sinkkumiehen kummallinen maailma meni kertalaakilla täysin uusiksi. Ei hitto, tämä oli saatava! Elettiin kuitenkin vuotta 2004 ja olin enemmän tai vähemmän lokaalikauppiaiden varassa tämänkin suhteen. Eihän tätä mistään löytynyt... kaikki lähitienoon kaupat kävin läpi, mutta mistään ei kuulunut mitään. Tilasin sen Amazonista, siitä Brittien versiosta, kun ne silloin olivat vielä EU:ssa.

Dawn of Warin nopeatempoisuus ja 2000-luvun alkupuolella kohtalaisen uniikki resurssienkeräys painotti voimakkaasti pelin hektisyyttä ja jatkuvaa alueiden valtaamista. Nykypäivänä tuo graafinen ilme on osittain vanhentunut, mutta kiitos kolmen lisälevyn pelattavaa riittää. Oikeasti ainoa havaittava puute Dawn of Warissa on yksinpelikampanja. Näin pelaajalle joka on tottunut Blizzardin monta eri kampanjaa kattavaan yksinpeliin, jotka risteävät toistensa kanssa ja menevät limittäin, lomittain ja ties miten päin. Nyt oli vain yksi, Space Marinet, ei Eldareille omaa, ei örkeille... Pikkujuttuja.

Battle Brothers!

Mutta se ääninäyttely. Kaikki ne pienet nyanssit jotka todistivat, että tämä tiimi (Relic) ymmärtää mistä tässä on kyse. Kaikki Space Marineiden eeppiset "His wrath falls from the heavens" ja "He who stands with me, shall be my brother". Jumaliste se oli hienoa kaikkia pieniä äänensävyn muutoksiakin myöden. Mutta entäs ne Chaos Marinet? Entäs Eldarit? Jos jossain voisi sanoa ääninäyttelyn olevan täydellistä, se on juurikin Dawn of Warissa ja sen lukemattomissa jatko-osissa. Aiemmassa kappalessaa mainitsin miten Relicin intohimo välittyi peliin erinomaisesti. Tarkoituksena oli tuoda tuo GrimDark™ maailma vanhaan kunnon RTS-muottiin ja samalla tehdä se eeppisemmin. Kyllä tässä onnistuttiin.

Kuka muistaa ajan, jolloin, build menu order tuli mukana? Niinpä...
Tietääkseni Dawn of War oli ensimmäinen peli missä oli ns. sync kill -animaatiot. Sittemmin näitä on näkynyt ainakin Dawn of Warin jatko-osissa, mutta muista peleistä en niinkään ole niitä onnistunut bongaamaan. No mitäs ne on? Ne on parhautta. Elikkä, normaalisti yksikkö a menee yksikkö b:n kimppuun ja toinen voittaa. Peli jatkuu. Mutta tämä onkin Dawn of War. Tämä on tilaisuus vetää nupit kaakkoon ja tehdä jotain vähän erilaista. Jotenkin tämän selittäminen ei tee oikeutta sille eeppisyydelle mutta koitetaan...

Take solace at least...

Yksikkö a menee yksikkö b:n kimppuun. Voittaja suorittaa joko geneerisen tappoanimaation (voi olla mitä vaan monta sekuntia kestävästä käsirysystä, eeppisistä hypyistä ja väistöistä yms.) tai jos kaksi tiettyä yksikköä kohtaavat, alkaa melko uskomaton setti. Hyvänä esimerkkinä on esim. Chaos Bloodthirster ja Eldarien Avatar. Normisti superyksiköt hakkaisivat toisiaan ja toinen voittaisi. Tässä se menee jotenkin niin että...

Avatar <3
...kun Avatar voittaa, Bloodthirster lyö Avataria, tämä tekee takaflipin ja väistää lyönnin. Avatar antaa nyrkkiä ja Bloodthirster tippuu maahan, jolloin Avatar yrittää viimeistellä miekallaan demonin. Tässä vaiheessa Bloodthirster lyö Avataria, joka kaatuu. Bloodis nousee äkisti ja yrittää talloa Avataria, mutta se kierähtää alta pois, ottaa tippuneen miekkansa ja sillä viimeistelee Bloodiksen. Ja näitä on Dawn of Warissa kymmeniä. Kun miettii että taistelukentällä voi olla samanaikaisesti satoja yksikköjä ja noita sync killejä tapahtuu jatkuvasti, se näyttää hienolta, se näyttää erilaiselta, se näyttää juurikin siltä miltä Warhammer 40000:n pitää näyttää. Koska Rule of Cool. Ja oikeastihan se näyttää paljon hienommalta kuin näin selitettynä - koska nyt se muistuttaa teinipojan fantasiaa.

Ensimmäinen lisäosa toi vähemmän yllättäen areenalle Imperial Guardin
Mutta itse Dawn of War. Kampanja oli ihan ok, ei mitään tajunnanräjäyttävää kokemusta. Skirmish ja moninpeli oli tämän kohdalla se juttu. Toki se myös pätee samalla jatko-osiinkin, mutta niissä on yksinpelin osalta edes panostettu. Kaikki osapuolet on törkeässä epäbalansissa, jotkut kombot ovat täysin ylivoimaisia, mutta näin se vaan menee. Peli oli silti hiton paljon hauskempi kuin yksikään Starcraftin matsi koskaan. Se mikä pelattavuudessa hävittiin esim. Warcraft 3:lle, voitettiin tunnelmassa moninkertaisesti. Näin paatuneen Blizzardin fanipojan mielestä.

Winter Assault toikin kunnollisen yksinpelikampanjan Imperial Guardilla, joka vähän paikkasi kokonaisuutta ja lisäsi hauskuuskerrointa melkoisesti. Vance Motherfucking Stubbs ei vielä ollut tässä kampanjassa, vaan tuli myöhemmin Soulstormin myötä - eli siinä kolmannessa lisärissä itse emopeliin, joka ei enää vaatinut emopeliä toimiakseen. Miten ihmeessä Vance Motherfucking Stubbs sitten liittyy yhtään mihinkään? Noh, päheä hahmo.

...in defeat at the hands of your betters


Nyt on pakko palata taas ääninäyttelyyn. Vaikka olen aiheesta jo pitänyt mekkalaa ensimmäisessä osassa ja tässäkin blogahduksessa, on se vaan niin hienoa. Kuten aiemmin sanottua, Relic teki erittäin hyvää työtä lisenssin kanssa ja tämä kaikki välittyy aina viimeistäkin yksityiskohtaa myöden ääninäyttelyyn. Sen lisäksi että pelissä on alan huippunimet, itse yksikköjen puheet tihkuivat yksityskohtia ja rakkautta Warhammer 40000 universumia kohtaan. Otetaan esimerkiksi Eldarien Falcon Grav Tank - "Just as Falcon delivered Anaris to Eldanesh, we bring warriors to the front."

Dawn of War ja kaikki sen lisäosat

Miksi tuo esimerkki? Peruspelaajallehan ei ole tiedossa, että Anaris on Eldareitten mytologiassa miekka, jonka haukka toi Eldaneshille. Hahmolle jonka oli tarkoitus valmistaa aseita Khainelle. Eldanesh puolestaan nousi aseisiin Khainea vastaan, no Khainehan on Jumala joten ei kannattanut - Eldanesh hävisi. Siitä Khaine kirottiin ikuisiksi ajoiksi. Tämä on äärimmäisen yksinkertaistettu kohta Warhammerin lorea, joten niin... mutta se, että yhden yksikön yksi repliikki on revitty tästä (muistaakseni Eldarien 2. codexista), kyllä se kertoo kuinka omistautunutta porukkaa Relicillä tätä työsti. Vastaavia pieniä nyansseja on koko Dawn of War täynnä - toki joissain pelaa Rule of Cool, mutta melkeinpä jokainen pieni detalji on uskomattoman uskollinen esikuvilleen. Warp Spidereiden sync killit, Bansheeiden sotahuudot. Tästä voisi kirjoittaa oman kirjansa.

For the Greater Good

Ja nyt ollaan hieman sivuraiteilla jo... mutta hei, koska tämä on blogi, niin se lienee enemmän tai vähemmän sallittua! Dawn of War - se ensimmäinen - käsitti kokonaisuudessaan melkoiset määrät pelattavaa. Ensiksi oli Space Marine, Chaos Space Marine, Eldarit ja Örkit. Winter Assault toi kentälle Imperial Guardin. Toinen lisäosa - joka on myös kiistatta paras (ja toimii myös itsenäisenä pelinä) sekä juonellisesti että kaikilla muillakin tavoin, Dark Crusade, esitteli areenalle Necronit ja Taut. Eli epäkuolleet Terminator-kopiot ja avaruuskommunistit mecheineen. Riittikö? Ei. Soulstorm toi kaiken muun lisäksi vielä Dark Eldarit ja Bolter Bitchesit aka. Sister of Battle.

Meni hieman sekavaksi jos ei tämä ole ennestään tuttua, joten tehdääs breakdown koko hommasta per peli, per pelattava rotu (Dark Crusadesta alkaen myöskin per pelattava kampanja):
  • Dawn of War
    • Space Marine
    • Chaos Space Marine
    • Eldar
    • Orks
  • Winter Assault
    • Imperial Guard
  • Dark Crusade
    • Necron
    • Tau
  • Soulstorm
    • Sister of Battle
    • Dark Eldar
Käytännössä, jos omisti aikaisemmat pelit, Dark Crusade käsitti seitsemän eri yksinpelikampanjaa, jossa jokaisella oli oma juonensa, omat päähenkilönsä, oma dialoginsa vastapuolen kanssa ym. Seitsemän. Jää Warcraft III:n neljä kampanjaa pieneksi. Mutta onko tuo tarpeeksi? Ei ole. Soulstormissa todettiin, että voitaisiin tunkea vielä pari yksinpelikampanjaa lisää, joissa on taasen omat juonet, välispiikit, hahmot, animaatiot, tarinat ja koko hoito. Yhdeksän kampanjaa. Ok, se vaati että omisti kaikki aikaisemmat lisärit ja itse emopelin - mutta silti. Yhdeksän. Soulstormin alkudemo kestää sen yli viisi minuuttia, kun jokaisen motiivi ja tarina esitellään putkeen... että näin. Eipä tule pulaa pelattavasta meiningistä.

Our Chapter is in ruins

Siirryttäessä lähemmäs 2010-lukua, alkoi virallisen jatko-osan julkaisu häämöttää horisontissa. Alkuperäinen Dawn of War oli kuitenkin jo monilta osin vanhentunut, vaikkakin sitä tekohengitettiin viimeiseen asti aiemmin mainitulla lisäosilla. Tekohengitykselläkin pääsee vain tiettyyn pisteeseen asti, joten Dawn of War 2 yhdessä Captain Hairgelin kanssa saapui alkuvuodesta 2009 markkinoille. Eli vain n. puolisen vuotta Dawn of Warin viimeisen lisärin jälkeen. Hurraa kaikki huusivat, koska Dawn of War oli eeppistä settiä vailla rajoja. Mitä ihmettä? -kaikki sanoivat, kun Dawn of War 2 starttasi.

Eipä se jatko-osakaan omaperäisyyttä saa kansitaiteestaan
Kuten ensimmäisessä osassa tuli mainittua, perustuu - tai pikemminkin on kaikki tämä lähtöisin pöytäpelistä, jossa on tietyn pisteen omaava armeija, jolla sitten pelataan toista vastaan. Pöytäpelissä harvoin näkee satojen yksiköiden eeppisiä taisteluja - enemmänkin hidastempoista "siirrän tuon tuohon ja heitän vähän noppaa" -tason antiklimaattista pelaamista. Siinä mielessä Dawn of War räjäytti potin, että se pohjautui enemmän kirjoitettuun fiktioon kuin itse pöytäpeliin. Toki ensimmäisessä osassa oli pöytäpelistä elementtejä, kuten ryhmäkoot, superyksiköt ja muut, mutta peli oli muuten tyylipuhdas RTS.

Toinen DoW2 lisäri näytti kuinka hommat tehdään oikein - pelillisesti ja pakkauksellisesti

Ei ollut Dawn of War 2 samaa. Enemmänkin Dawn of War 2 oli pöytäpelille uskollisempaa pelaamista reaaliajassa. Ei rakennettu tukikohtia ja suuria armeijoita, vaan pääpaino oli neljän hengen ryhmällä, jolla rämisteltiin kaikkea mahdollista ja mahdotonta vastaan yhdessä RPG-elementtien kera. Ei ollut satoja yksiöitä ruudulla, ei ollut mahtipontisia taisteluja. Kaikki oli skaalattu pienemmäksi. Nätimmäksi. Henkilökohtaisemmaksi?

Games for Windows Live piti huolen siitä, että tätä ei sitten pelattu netissä ollenkaan
Moninpeli - tuo ensimmäisen osan ylihauska ja yliampuva tehopakkaus oli hyvin läsnä Dawn of War 2:ssa. Siinä päästiin lähemmäs sitä aitoa Warhammer 40k fiilistä, mutta valitettavan vähän peliseuraa siitä ikinä löysi - jos sitä löysi koskaan. Toki Games for Windows Live -alusta ei auttanut tässä yhtään. Toinen lisäosa, Retribution, siirtyi tämänkin myötä Steamiin ja melko pitkälti pelasti Dawn of War 2:n totaaliselta unohdukselta.

Retribution näytti, miten PC-pelienkin erikoisversiot voidaan yhä toteuttaa
Onko Dawn of War 2 huono? No varmasti tekstistä sen käsityksen saa. Pelillisesti se ei ole huono, hyvinkin kaukana siitä. Se on vaan niin kovin erilainen kuin ensimmäinen osa, ettei näitä oikein mieli pitää samassa jatkumossa. Onhan Dawn of War 2:ssa toki sync-killit ja entistä hienompina ovatkin. Graafisesti peli on aivan upea. Ääninäyttely - se mistä meuhkasin ensimmäisen osan yhteydessä - on parasta AAA-luokkaa tässäkin. Samoja pieniä viitteitä löytyy vähintään yhtään paljon kuin aina ennenkin. Yksinpelikampanja on jopa parempi kuin ensimmäisen Dawn of Warin ja RPG-elementit tuovat kaivattua lisämaustetta peruspelaamiseen.

Löytyy tyyliä...

Chaos Rising lisäri toi, vähemmän yllättävästi, Chaos Space Marinet areenalle ja samalla yksinpelikampanja sai yhden lisätwistin. Riippuen millaisia varusteita käyttää tiiminsä hahmoilla ja millaisia valintoja tehtävien edetessä tekee, voi joko olla Imperiumin hohtava esimerkki tai harhautua kokonaan kohti Kaaoksen pimeää ja houkuttelevaa voimaa. Ellei muuta, ainakin kahteen kertaan pitäisi tuo pelata läpi. On se sen verran veikeää.

Löytyy julistetta... ja myös postikortteja joista en kuvaa ottanut

Retributionin kohdalla ymmärrettiin vihdoin, mikä teki Dawn of Warista alkujaankin suositun. Eeppisyys. Chaos Risingissa oli sitä hivenen. Retributionissa kosolti. Samaten tuli monta eri yksinpelikampanjaa - tyranideille, eldareille, space marineille, chaos space marineille ja inkvisitiolle. Pelaajamäärien kasvu moninpeliareenalla teki Retributionista samalla eniten pelatun Dawn of War 2 sarjan peleistä. Dawn of War 2 on hyvä, kovin vaan erilainen. Retributionilla on aktiivinen pelaajakunta vieläkin yli viisi vuotta sen alkuperäisen julkaisun jälkeen.

Tähän onkin hyvä lopettaa tämä Dawn of War fiilistely. Otetaan satunnainen lainaus GrimDark™ universumista:

Not even the dead know the end of war.